Ideea de SUV de oraş este cam aceeaşi cu ideea de hovercraft – pentru cei ce nu ştiu, acel vehicul multifuncţional care merge nu numai pe apă, cum ar fi normal pentru o barcă, ci şi pe uscat. SUV-urile nu prea au ce căuta în mediul urban, locul lor fiind mai degrabă într-un peisaj ceva mai sălbatic, cu terenuri accidentate şi provocări la tot pasul. Şi totuşi, există şi excepţii de la regulă.

În capul scărilor, mă aştepta un Fiat Sedici, parcat cuminte cu botul spre circulaţia în care urma să se avînte în scurt timp. Mă apropiam fără să mă grăbesc, încercînd să percep cale de cîteva secunde imaginea de ansamblu a maşinii.

Arrow
Arrow
Slider

E simpatică, mi-am spus, deşi are o formă uşor “altfel”. Designul exterior, imaginat de Giugiaro, denotă o combinaţie în stil italian între eleganţă şi sportivitate, finisajul avînd un aer robust, conferit de grila impozantă aflată în partea din faţă a maşinii, de capota uşor alungită, de farurile care se întind spre aripi şi de luneta curbată lasciv.

1024px-fiat_logo-svgDar nu m-am putut abţine să mă întreb cum poate să pară un SUV atît de mic, comparativ cu maşinile de teren obişnuite. Faţă de un model de dimensiuni reduse, cum ar fi, spre exemplu, popularul Opel Corsa, italianul Sedici are 12 centimetri în plus la capitolul lungime şi 4 la lăţime, diferenţa cea mai mare fiind vizibilă la înălţime – 14 centimetri.

Dimensiunile au fost deci primul indiciu care mi-a dat de înţeles că am înaintea mea un mini SUV, capabil şi să se strecoare prin traficul aglomerat din oraş, şi să facă faţă unui traseu accidentat.

Pînă la urmă este o maşină 4×4. Şi 4×2 totodată. Cum vine asta? Sistemul de tracţiune al lui Sedici este destul de inedit, oferind posibilitatea trecerii de la 4×2 la 4×4 cu ajutorul unui buton situat între scaunele din faţă.

Astfel, în condiţii normale de mers, maşina are tracţiune faţă (modul 2WD), însă imediat ce simte drumul alunecos, tracţiunea se transferă parţial şi roţilor din spate (modul AUTO). O a treia posibilitate, modul LOCK, determină maşina să se comporte ca una 4×4, însă numai pînă la viteza de 60 km/k, după care sistemul este decuplat automat.

Nu am putut să nu zîmbesc cînd, în timp ce mă urcam la volan, am realizat că numele maşinii, Sedici, e de fapt rezultatul operaţiunii matematice 4×4. Modelul nu este primul 4×4 al constructorului italian Fiat, debutul consemnîndu-l generaţia Panda 4×4, apărută prin anii ’80.

Probabil că tocmai lipsa de experienţă stă la baza parteneriatului dintre Fiat şi Suzuki. Rezultatul: Sedici este construit pe platforma modelului SX4 al Suzuki şi e şi asamblat într-o fabrică Suzuki, de unde şi multiplele asemănări dintre cele două maşini, atît în ceea ce priveşte aspectul exterior, cît şi cel interior.

 

>> De aici poti achizitiona acest model <<